Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

bara att dansa med

Av Christensson - 2 oktober 2009 09:44

De här tre dagarna sen jag lämnade Torun har frestat på, vädret är en sak men det är Wisla som krånglat och bråkat mest hela tiden. Mycket beror säkert på de relativt låga vattennivåerna som får vattnet att pressas ihop i de djupare delarna. Strömmen är väldigt kraftig, den bestämmer vart du ska och trots att man ibland tvärställer rodret och försöker hålla emot är det oftast bara att dansa med och låta henne leda. Ett fenomen jag inte lyckats förstå mig på men har mina teorier om är att du kan paddla i kav lugnt vatten och plötsligt se ett ofta runt hundra meter långt kokande område där vattnet som i en mängd små geijsrar hoppar halvmetern upp i luften. När man väl passerat är det kav lugnt igen. Min teori är att botten är som en terass och tvingar vattnet högre och högre upp tills det " svämmar" över. Märkligt är det i alla fall. Som den senaste veckan ar strandlinjen fortfarande taggig, halvöar sträcker sig ut som fingrar och skapar dessa cirkulerande laguner jag skrivit om tidigare där vattnet drar en till sig om man åker lite för nära. Virvlar dyker också upp var som och när som helst och flyttar en i sidled och får en ur balans. Det är en snabb strömm men man får inget gratis, en kamp och balansakt mest hela tiden.


Stannade till i Grudziadz mest för att fylla på matförrådet som börjat sina, slätade till mitt rufsiga hår och gick in på Lidl. Jag tyckte synd om mina medmänniskor som intet ont anande var där, helt ärligt så luktar jag inte gott, inte ens sådär halvbra man kan göra efter en lång arbetsdag utan riktigt surt och otrevligt. Det är en kombination av ständigt fuktiga kläder och svett. När jag stod i kassakön som givetvis var tio meter lång och kände mig lite skamsen kom jag på en bra ide, nästa gång jag handlar mat ska jag ha en wunderbaum med skogsdoft hängandes på varje öra.


Under natten skakades tältet av vindbyar och regnet föll, kändes inte så lovande men nu är nu och sen är sen. Nu ligger jag äntligen torr och varm i min sovsäck, läser en bok och slött sträcker ut en hand efter en kit kat till.


Torsdag morgon:

Morgonen var en påminnelse om att hösten verkligen är här till slut, inte bara i kalendern utan vädermässigt också. Grå regnmoln svepte över mig och blåsten ökade under dagen tills det var uppe i kuling framåt eftermiddagen. Vilade och åt några mackor i lä bakom några stenar på en ö och när jag skulle tillbaka till kajaken var det svårt att gå rakt och man fick sand blåst i ansiktet. Att vindar vänder har man ju hört om i sånger men att det händer i verkligheten och så snabbt har jag aldrig varit med om. När jag paddlade ut från stranden igen tryckte vinden mig hårt i ryggen och fick kajaken att flyga fram, snart började vinden komma från sidan och bara minuterna senare hade jag vinden rakt framifrån, floden var fortfarande rak så det var inte pg a det. Kanske berodde det på att jag suttit och gottat mig över hur snabbt det gick och hur långt jag skulle komma idag. När det var som värst och mitt hår stod som ett streck bakom mig tog jag skydd och lä på en strand där en segelbåt redan ankrat upp. Blev nerbjuden i kabyssen av Tomasz och vi satt där och pratade strunt tills den värsta vinden lagt sig


Stannade för natten i Gniew, en undangömd liten stad som har sin ståtliga borg som mittpunkt. En av de gamla byggnaderna har gjorts om och är nu stadens enda hotell. Ett vackert hotell.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christensson - 7 oktober 2009 21:03

Har varit här i tre dagar nu och trivs väldigt bra. Som vanligt är det i den gamla delen jag håller till och trivs bäst i. I vissa städer är de äldre delarna små isolerade öar men inte här, mer som en egen stadsdel. Är inte kunnig i arkitektur men ve...

Av Christensson - 4 oktober 2009 21:33

Det är den sista dagen på floden, vilken märklig känsla. Att det efter alla dessa dagar nu bara återstår en känns på samma gång underbart och overkligt. Jag tänkte " nu är det två mil kvar" skakade på huvudet och fortsatte, " nu är det en mil kvar" o...

Av Christensson - 1 oktober 2009 20:11

Lämnade Torun i ett ruggigt höstväder, vinden var frisk och grå regnmoln drev fram på himlen. Det regnade fram till sen eftermiddagen och det enda man kunde göra var att kika ut genom gluggen på regnjackan och gneta på. När det är sånt här riktigt sk...

Av Christensson - 28 september 2009 20:25

Vaknade tidigt och det var underbart att kliva ur tältet och se flodens alldeles spegelblanka vatten. Redan en mild värme trots den rätt kalla natten. Efter fem dagar med vind och vågor var det nu så tyst att det blev en ren njutning att ta sig fram....

Av Christensson - 27 september 2009 20:57

                     Tittade ut tidigt på morgonen och hoppades lite halvhjärtat på att vinden hade avtagit, men vattnet var redan fullt av vågor som visade tänderna. Det var bara att gilla läget och det gör jag också, det är inte så att jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards