Direktlänk till inlägg 28 september 2009

Äntligen lugnt vatten

Av Christensson - 28 september 2009 20:25

Vaknade tidigt och det var underbart att kliva ur tältet och se flodens alldeles spegelblanka vatten. Redan en mild värme trots den rätt kalla natten. Efter fem dagar med vind och vågor var det nu så tyst att det blev en ren njutning att ta sig fram. Den första timmen var som en solsemester, paddlade en stund, drev med strömmen lutandes mot packningen bakom mig och smuttade på en kopp the, paddlade lite osv.

Kvällen innan höll en bäver mig sällskap, man ser spår av dem överallt nu. Fällda träd, träd de börjat på men framförallt deras rutschebanor från flodvallen ner i vattnet. Det måste vara ett av de mest ograsiösa djur jag stött på, de kan inte lite försiktigt glida ner i vattnet utan att väcka för mycket uppståndelse utan de gör bomben så fort de får chansen. Natten är stilla, ack så stilla och man kan på avstånd svagt höra en hund skälla och så... världens plask!

Efter dammen i Wloclawek har floden smalnat av och strömmen ökat i styrka igen. Strandkanten är intressantare att titta på nu, många små halvöar som sträcker sig ut i floden och skapar egna lugna laguner innanför där vattnet står närmast stilla eller snurrar runt som i en enda stor virvel. Inne i lagunerna står ofta vita och grå hägrar och jagar.


Det var gott om folk på strandpromenaden när jag paddlade in i Torun, söndag eftermiddag och vackert väder så många satt och solade och såg på vattnet. Tycker om min kajak det måste jag säga men någon praktisk liten resväska är hon ju inte, ett slit och fixande att ordna sovplats för oss båda men till slut brukar det ordna upp sig. Nu sover jag på Emporial hotel och hon på en inhägnad bilparkering.

Fyra dagar sen förra duschen så varmvattenberedaren tömde jag, gick sen igenom de hundra tv-kanalerna men hittade bara en dubbad Sylvester Stallone i Cliffhanger och den är ju inte ens bra utan en gråtrist polsk dubbare som bara har en sinnesstämning. Det som gör en gråtfärdig är att de har samma manliga röst oavsett om det är en man, kvinna eller barn som pratar.

Första känslan av Torun är att jag gillar det. Den varma kvällen lockade ut många människor och man bjöds på gatuteater där man spelade upp en rättegång från medeltiden som avslutades med att de tre dömda kvinnorna fick lämna staden ridandes baklänges på hästar. Själv satt jag kvar på restaurangen och beställde in en kopp the.

          



 
 
Ingen bild

Nabo

30 september 2009 21:57

Hej, Jag googlemappade lite på din flod Wisla för att se var Torun kom in i bilden (namnet är egentligen en a mina kurskamraters!). Men hittade henne i Polen, jäpp. Men sedan kollade jag floden i fågelperspektiv. Johan, den är VÄLDIGT lång den där floden. Men ngn stans i norr så rinner det lite si och så längs kusten åt väster, så du kan paddla dig ända bort till Nowy Port i Gdansk och DÄR kan du ta båten hem! Bra va? Det är kallt här nu. -1 grad i morse. brrrrr. Is på bilrutorna som måste skrapas bort. Men det slipper du ju i alla fall. Håll dig kall i huvet och varm om fötterna hälsar jag o Mollan. Vi är oxå mycket glada över att vi slipper dåligt dubbade filmer i det här landet;))

 
Ingen bild

Koll på läget

1 oktober 2009 10:04

Jag kan se på kartan att du snart är ute i Östersjön. Från Gdansk går det båtar till Karlskrona. Från Karlskrona går det bussar till Ronneby. Jag menar om du är trött på att slå upp tältet, packa ner tältet, slå upp tältet, packa ner tältet, sova i blöta kalsonger, kissa bakom en buske, pasta, bli väckt av hänsynslösa bävrar eller vildsvin, polska ornitologer, så finns det en genväg... Fast då är ju resan slut och det blir inga fler reportage - min ljuspunkt i tillvaron. Fortsätt paddla!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christensson - 7 oktober 2009 21:03

Har varit här i tre dagar nu och trivs väldigt bra. Som vanligt är det i den gamla delen jag håller till och trivs bäst i. I vissa städer är de äldre delarna små isolerade öar men inte här, mer som en egen stadsdel. Är inte kunnig i arkitektur men ve...

Av Christensson - 4 oktober 2009 21:33

Det är den sista dagen på floden, vilken märklig känsla. Att det efter alla dessa dagar nu bara återstår en känns på samma gång underbart och overkligt. Jag tänkte " nu är det två mil kvar" skakade på huvudet och fortsatte, " nu är det en mil kvar" o...

Av Christensson - 2 oktober 2009 09:44

De här tre dagarna sen jag lämnade Torun har frestat på, vädret är en sak men det är Wisla som krånglat och bråkat mest hela tiden. Mycket beror säkert på de relativt låga vattennivåerna som får vattnet att pressas ihop i de djupare delarna. Strömmen...

Av Christensson - 1 oktober 2009 20:11

Lämnade Torun i ett ruggigt höstväder, vinden var frisk och grå regnmoln drev fram på himlen. Det regnade fram till sen eftermiddagen och det enda man kunde göra var att kika ut genom gluggen på regnjackan och gneta på. När det är sånt här riktigt sk...

Av Christensson - 27 september 2009 20:57

                     Tittade ut tidigt på morgonen och hoppades lite halvhjärtat på att vinden hade avtagit, men vattnet var redan fullt av vågor som visade tänderna. Det var bara att gilla läget och det gör jag också, det är inte så att jag...

Ovido - Quiz & Flashcards