Alla inlägg den 9 september 2009

Av Christensson - 9 september 2009 17:10

Jag har inte alls lyckats ta så många bilder, ja knappt några på alla de djur jag mött. En anledning jag kan skylla på är att jag fortfarande ser på min nya kamera som om den var gjord av porslin och är livrädd att tappa den i vattnet när jag snabbt ska få fram den. En annan sak som talar för min fördel och gör mig mindre misslyckad som naturfotograf är det faktum att så gott som alla djur jag ser lyfter, springer eller flyr på annat sätt redan på hundra meters avstånd. Den enda som skiljer sig från mängden är den jäkla bävern som gärna vräker sig ner i vattnet bara några meter ifrån en så man nästan skriker som en liten flicka. Ett tag trodde jag att jag smälte in bra pg a brist på hygien men vid en närmare snusning innanför understället kom jag fram till att rent av kunde vara därför de flydde...


Saker jag sett kan jag däremot berätta om men inte lägga i bevis, simmande snokar, simmande möss, rävar, bävrar, rådjur, vita och grå hägrar, vad jag tror är svart stork ( rätta mig gärna ), otaliga kungsfiskare, div rovfåglar och mängder av vadare och änder.


Nu har jag varit lite mer lyckosam och lyckats fotografera en solande räv samt den svårbestämda storken. Bilden av den asätande måsen kanske någon undrar över men han gör stor nytta så han får vara med.


En av de största fritidsnöjena i Polen måste vara att fiska och då helst bottenmete. Att meta är att fiska väldigt avslappnat vilket man tar på största allvar här. Solstolar, parasoller och små partytält sätter man upp och för att riktigt kunna slappna av har de flesta bjällror på spöna så de kan blunda en stund. Ser riktigt skönt och just avslappnande ut att sitta där med några kompisar och ha det bra. Tyvärr är man rätt dålig på att ta med sig skräpet från fiskeplatsen som sen blåser ut i vattnet och man möter emellanåt någon petflaska som flyter förbi.


Har tagit en dag ledigt för att vila upp mig, ladda batterierna och få ordnat lite praktiska saker som att tvätta upp kläderna och att handla på mig lite mer mat. Har tagit in på Motell Derslaw i Polaniec som är en liten småstad några kilometer från floden. Skönt att sitta här på ett cafe med en kopp the, studera kartan och skriva. Hej så länge!               

Av Christensson - 9 september 2009 16:45

Femte September - Lämnar Krakow

När jag paddlade ut ur Krakow fick jag känna på rejäl krabbsjö, vinden var kraftig och rev upp vågor som sedan studsade på kajkanterna och träffade mig på sidorna, det plus mötande och omkörande turistbåtar gjorde att det var som att paddla i en gryta kokande vatten. Efter någon mil hade jag lämnat båtarna och de tjoande turisterna bakom mig och flodvallen tog emot och skickade inte tillbaka vågorna med samma kraft längre, skönt för det var lite läskigt ett tag.

Två kraftverksdammar fick jag passera idag, hade jag då vetat att jag skulle slippa såna de kommande tre dagarna hade jag kanske tagit det med större lugn men nu är jag hyggligt trött på dem där det bara dyker upp och stör min resa. Den sista låg ute i ingenstans och enda chansen att komma förbi var att antingen bli så förbannad och grön att man kunde slänga över kajaken, en förmåga jag tyvärr inte har eller att ta den mödosamma vägen. Kajakvagnen funkade inte så bra på den håliga och halkigt blöta leran så med en kombination av dragande med rep, korta sträckor med vagnen innan den hamnade snett igen och till slut bärandes av alla packpåsar fram och tillbaka hade jag tagit mig de knappa femhundra meterna till det befriande framåtrusande vattnet på andra sidan. Ett par Polska fiskare stannade till med sin bil, vevade ner rutorna, sa något och lämnade mig med ett stort gapskratt... tack kompisar.

Att sen känna hur vattnet bara lyfter upp och gör denna koloss på land lika lätt som ett löv är bara helt underbart! Sen väntar man tills man kommit ur alla fiskares närvaro innan man skriker kort och högt och så är man lugn, lugnare igen.

Hade sen några bra timmar med skön paddling innan klockan närmade sig 19 och det blev dags att hitta någonstans att sova, dels för att mörkret kommer snabbt men främst för att myggen kommer i mängder om man väntar. Har med en före och efter bild från kraftverksdammkom, kom i lite fel ordning bara.                  

Av Christensson - 9 september 2009 10:37

         Hej igen!

Om dagen i Krakow:

Det var mycket som bara måste bli gjort nu när jag väl kommit inomhus igen, kläder att tvättas, kastruller som önskade en bättre rengöring änn Wislas sand mm mm. Till slut var mitt rum en svagt fuktig men ren lumpbod och jag kunde ge mig ut på stan. Krakow kan jag bara rekommendera, hann bara skrapa lite på ytan men känslan för stan hinner man ändå få. Ibland kommer man hem till någons hus och trivs direkt utan att kunna säga varför, likadant med vissa människor och även städer, det finns en känsla man trivs i. Lite som i Lund, kombinationen av studenter, turister och "vanliga" invånarna tror jag är en del av förklaringen. Människor kommer och går och det blir inget stillastående vatten.

Var lite dålig på att ta bilder idag tyvärr, skyller lite på att det småduggade med jämna mellanrum och jag fortfarande behandlar min nya kamera som om den var gjord av porslin. En bild på min middag fick jag till, har nu glömt namnet men det var enligt servitrisen en klassisk Polsk soppa gjord på..ja.. har faktiskt ingen aning vad det var jag åt, bara att det inte var en av mina kommande favoriter. För att bli mätt borde man kanske välja säkra kort men det är mycket roligare att välja en maträtt bara på att namnet låter gott och sen hålla tummarna hårt hårt.

Utökade min samling kartor på en bokhandel och kan nu mer detaljerat följa Wisla fram till Warszawa. Kände mig nöjd med dagen så jag gick tillbaka till mitt hostel som kanske är en sinnebild av den vänliga och positiva anda här är. Min 5,18 meter långa kajak ville de att jag skulle ha inne på boendet och inte i det osäkrare trapphuset så nu ligger röda faran och blockerar dörren till både mitt rum och min grannes som tvingas ta ett jättekliv varje gång han ska in eller ut ur sitt rum, men han såg bara glad ut när jag ursäktade det hela. Krakow, go there!


Ovido - Quiz & Flashcards