Alla inlägg under augusti 2009

Av Christensson - 30 augusti 2009 21:42

Gårdagskvällens regn var borta, nu var solen tillbaka och värmde upp skogen efter den gråkalla natten. Vattenångan låg som ett moln bland träden men löstes upp lagom till att vi behagade lämna sängarna och gå ner till frukostbuffen. Patrik rankade den som den bästa frukosten han någonsin ätit men med tanke på den gröt han brukar stoppa i sig kanske man ska ta det med en nypa salt.. men god var den, riktigt god faktiskt.

Förmiddagen och en bit in på eftermiddagen var vi inne i staden Wisla och tittade runt, gillar staden, en skön och avslappnad stämning trots den marknad som hålls denna helgen. Mycket cowboyhattar och grillat kött varvat med försäljare av hemlagat bröd, honung och tofflor. Dagens lunch åt vi på en restaurang som hade en skuggig innergård vilket var skönt, väldigt varmt idag. Vi tog varsin matsedel och valde soppa efter hur namnet lät, namnet vi båda fastnade för visade sig vara ärtsoppa med korvskivor och var riktigt god.

Dagens stora mål var att vandra upp till Wislas källa uppe i berget Barania gora. Vi ställde bilen vid sjön jezioro czernianskie och följde en stig upp i bergen. Vi lämnade mycket åt "rätt riktning" och känsla och lyckades ganska bra. Mycket pg a att stigarna vi följde var dåligt markerade men vi tyckte också det var roligt att just ta ut en riktning och läsa av landskapet. Vi hittade till slut vad som troligen var Wislas källa strax nedanför toppen av Barania gora, små små bäckar som letade sig nerför bergssidan.

Vandringen tillbaka var lättare men samtidigt var vi slitna så efter sammanlagt sex timmars vandring var det skönt att vara tillbaka på hotellet. I morgon börjar paddlingen! Spännande och lite nervöst.

Av Christensson - 29 augusti 2009 18:48

brorsan Patrik och jag navigerade oss fram till Trelleborg och ombord på rätt färja över till Rostock i Tyskland. Med den lyckade starten var den efterlängtade resan äntligen igång. Vi väcktes av högtalare gömda någonstans i hytten runt femtiden på natten och kunde halvsovande se Tyska kustlinjen bara ett Skånskt stenkast bort. Vår mor skickade med en matsäck full med läckerheter, baguetter med ost och skinka, schnitzlar, nyponsoppa och min enda last i livet coca-cola så vi skickar ett stort tack mossan!! jättegott.


Vi hade 93 mil framför oss idag så det har mest varit ett evigt körande, men i bra körväder, 22 - 23 grader och lagom mycket sol. Hur fördriver man 12 timmar i en bil på enformiga motorvägar? Allt minns jag inte men vi har i stort sätt pratat hela resan ner om allt från att rida häst genom Lappland till vilken motorcykel vi vill köpa en dag och alla andra visdomsord som bara hoppar fram samtidigt som vi lyssnat på Van Morrisson och Neil Young. Allt gick bra och nu sitter jag på hotellrummets balkong och skriver och njuter av den snart försvinnande lyxen. Varmdusch är nog överreklammerat, det är säkert helt okej att tvätta sig i floden...


j

Av Christensson - 27 augusti 2009 21:36

Torsdag kväll och med bara en futtig nagelsax på fixarlistan tillåter jag mig själv att bara vara och se Aliens verses Predator på tv och vara fullkomligt nöjd med det. Nu är det en lätt otålighet och förväntan som tagit över vilket är en skönare känsla att ha, stora trådar som campingkök och inköp av kamera är avklarade och de tunna nagelsaxtrådarna är lättare att hantera.


Har taget lite paddlingsbilder för några dagar sen som jag ska lägga ut i morgon, kommer att bli fler bilder framöver det kan jag lova.


j

Av Christensson - 23 augusti 2009 18:27

Lyckdes motstå frestelsen att sticka ut på en paddeltur. Underbart sensommarväder idag men jag måste bli klok på om högen av kläder och prylar på matbordet verkligen ska få plats i lastutrymmena så paddelturen fick vara idag. Tycker om den här delen av planeringen, att hitta det bästa och effektivaste sättet att packa på, bryta upp förpackningar med thepåsar och soppor och packa dem tätt tätt i vattentäta burkar och påsar. Något rogivande och meditativt över det.


Har även testat lännspumpen idag och den klarade testet galant. Det tog halva regnvattentunnan innan jag kände mig övertygad om att den fungerade som den skulle och då är avsaknandet av grannar skön, man kan  leka kapsejsad kajak med stor inlevelse utan att det rings några besvärande samtal...


Har en del packning hos mina föräldrar nere i Skåne men det ser ut som att allt ska få plats. Hur jag ska packa extrapaddeln har jag inte hittat någon lösning på änn och tar tacksamt emot förslag. Hej så länge! Johan

Av Christensson - 19 augusti 2009 21:48

Jag blev lite "skärrad" av att resdatumet inte längre ligger långt fram i tiden utan i princip är en vecka bort, och med den mängd lösa trådar jag har är det lätt att bli lite resfebrig och stressad. Men nu har jag haft två bra dagar nere i Skåne och Malmö där jag bl a hämtat ut friluftsutrustning på Frilufsland. Sovsäck, vattensäck, kokkärl, kajakvagn mm kunde jag hämta ut och samtidigt få dra de där älskade strecken med överstrykspennan! gud vad skönt det är.


En kamera har också inhandlats, efter lite tips och råd och tittande i plånboken blev det en Panasonic Lumix DMC-FZ28 som har en kraftfull zoom som jag hoppas ska hjälpa mig att komma riktigt nära inpå djurlivet. Fotandet är en del av resan jag längtar till, drömmen är att få fotografera varg eller björn och då vill jag nog hålla mig en bit bort.


I morgon tänkte jag provpacka kajaken, ser tyvärr ut som att mina 16 burkar makrill får prioriteras bort..

Av Christensson - 12 augusti 2009 13:56

När jag slutade jobbet i morse var det soligt, varmt och lagom blåsigt, alltså en perfekt dag att testa kajaken och se om förväntningarna och förhoppningarna skulle hålla. Fyllde upp lastutrymmena med packsäckar som jag fyllde med all möjlig bråte, mest för att få lite vikt och känsla för hur kajaken beter sig lastad.

Innan jag spände fast kapellet och puttade ut mig från bryggan kände jag mig rätt säker på att det skulle gå bra, att stabiliteten, farten och tryggheten skulle finnas där men man vet ju inte säkert förrän man sitter där. Fick kraftig sidovind, halvmetersvågor och ännu större av en mindre begåvad kvinna i motorbåt som drog på full gas strax innan hon körde om mig...och det kändes bara hur lugnt och stabilt som helst! Och snabb var hon, får komma på ett passande namn till henne.


Paddlade längs kusten bort till Ronnebyån och tog mig hela vägen upp till flugfiskeforsen där jag stannade och fikade. Lyckades hålla balansen den här premiärturen och slapp fara ner i ån när jag gick ur, premiärturen med min gamla kajak fick ett sorgligare slut, landade med häcken förra när jag med stil skulle ta mig upp på Lödde ås leriga strandkant. Roade min bror i alla fall..


Nu är det all annan utrustnings tur att testas och smörjas så man slipper tråkiga överraskningar. Sätta upp tält, provlaga med köket, laga hålet i liggunderlaget och sakta men säkert korta ner fixarlistan.


Lite drygt två veckor kvar nu och det är en märklig blandning av känslor man känner, rastlösheten av viljan att komma igång, en lätt oro och nervositet som strax innan dommaren blåser igång fotbollsmatchen, glädje, förhoppningar och spänning. Är så nyfiken på vad jag kommer uppleva.





Av Christensson - 10 augusti 2009 20:46

Hade en lång och varm dag framför mig i bilen men samtidigt förväntansfull och spännande. En 67 mil roadtrip upp till Dalarna och Dala-Floda där jag äntligen skulle få se och hämta hem kajaken och all annan utrustning. Väl i Dalarna blev det  tydligt vilken dragningskraft floderna och forsarna har på såna som jag själv, var och varannan bil var det kanske inte men jag mötte fler och fler bilar med kajaker uppflugna på taket.


Kom upp rätt sent och skulle inte träffa James på Kajaktiv förrän morgonen efter så jag övernattade i bilen på en madrass med karlavagnen som sällskap på radion. Svårt att somna, trött efter alla mil på vägen men samtidigt mycket funderingar på resan som nu börjar lämna skisserna på kollegieblocket och bli mer och mer verkligt.


Framåt 11 på torsdag förmiddag lämnade jag Kajaktiv med kajaken röd och fin fastsurrad med en pedants noggrannhet på taket. I samma stund jag svängde ut på stora vägen igen släppte spänningarna och jag grinade som en varg... nu är jag på väg!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards