Direktlänk till inlägg 4 oktober 2009

Vattnet är salt!!

Av Christensson - 4 oktober 2009 21:33

Det är den sista dagen på floden, vilken märklig känsla. Att det efter alla dessa dagar nu bara återstår en känns på samma gång underbart och overkligt. Jag tänkte " nu är det två mil kvar" skakade på huvudet och fortsatte, " nu är det en mil kvar" och leende inse att jag ju faktiskt är på väg att nå det mål som vid starten kändes så ofattbart långt borta och ovisst. Det har varit en resa som gett mig så väldigt mycket, så många ögonblick, stunder och dagar av upplevelser, möten, glädje och hårt slit. Att bara få vara, reflektera och fundera.

Inget snack om att det varit ett fruktansvärt slit och en kamp många gånger, att bära all utrustning förbi forsar och kraftverksdammar medans solen bränner i nacken, man dryper av svett, myggen sticks och man kör ner benet till knät i gyttja. Man är så beslutsam att ta sig fram att man tål hur mycket skit som helst och när man stunden senare far nerför en lång lång härlig snabb fors finns det bara ett stort leende och myggen är akterseglade för länge länge sen.

De sista hundra meterna var mäktiga, vinden tog i och vågorna gick höga och när jag rundade udden och såg havet åt båda håll... Jag bara skrek! skakade paddeln i luften och bara skrek, sen nästan grät jag.

Paddlade in till sandstranden och satte mig i sanden. Bara satt där, lycklig under min korkek och luktade på havet.

              

 
 
Ingen bild

Patrik

4 oktober 2009 22:50

Går inte att sägas bättre: " Så många ögonblick, stunder och dagar av upplevelser, möten, glädje och hårt slit, samt tid att bara få vara, reflektera och fundera ". En resa av bästa sort!

 
Ingen bild

Mrs Wisla

5 oktober 2009 09:25

Grattis, Gratttis, Grattis! Om man nu kan säga det när Östersjön har börjat piska och pina. För så vitt jag kan förstå så blir paddelutmaningen än större nu. Havet flyter ju åt mer än ett håll och vinden hämtar styrka ända från Skåneslätten. Så själv hade jag nog kastat in handuken nu. Fast det hade jag väl å andra sidan gjort redan i bilen på väg till Polen. Men i alla fall. Tack för att vi fått ta del av dina "Drövels" liknande bravader. Jag är helt klar imponerad över din förmåga att ta dig vidare och det utan psykologiska aspekter som dröjer sig kvar och trycker. Jag menar hur många hade klarat sig utan sömnsvårigheter efter att ha stått i en 10 meter lång kö på Lidl och luktat gammal fuktig häst. Ät nu inte för många kalaspuffar, utan spara några tills du nått Malmö.

 
Ingen bild

Terje

5 oktober 2009 13:47

Ett stort GRATTIS till ännu ett avklarat äventyr. Men som Mrs Wisla säger så är havet ganska stort, så var försiktig i höst stormarna.

 
Ingen bild

Inger Moser

5 oktober 2009 15:24

Grattis Johan! Hoppas du får medvind resten av vägen.

 
Ingen bild

Mia

5 oktober 2009 17:23

Härligt Johan!! Vi kan bara gratulera din fina resa. Det är du som har gjort allt. Utan din öppenhet, glädje och uthållighet hade inget av det som varit hänt. Men i varje resa finns även uppbrottet och slutet. Sorgligt men nödvändigt. Tack för att jag fick åka på din axel som en liten mygga! Hoppas vi ses snart, jag räds det stora havet.
Kram
Mia

 
Ingen bild

anita

5 oktober 2009 18:34

Hi!! So the water is salty, isn't it?! It's great you can taste the sea in the air and the water. All the best for you and your friend kayak :)
I learned to decode your entries from Swedish into English :)

anita

 
Ingen bild

Ami Malmö

5 oktober 2009 20:21

Jag kan bara gratulera dig till din fantastiska resa. Vilken beslutsamhet du sitter inne med,det är inte många som hade orkat med eller rättare sagt vågat(du har gjort som havet du har vååågat....)Jag kan se dig under kork eken precis som tjuren ferdinan.Så måste jag bara säga att du ser väldigt pigg och glad ut, det glädjer mig. Kram Ami

 
Ingen bild

Nabo

6 oktober 2009 16:58

Grattis Johan, Du har verkligen gjort en resa. Jag var skeptisk till mycket innan du for iväg;)) Nu har du bevisat att man kan paddla nerför Wisla. Själv tar jag båten till Rügen nästa vecka. Jag kollar ut över havet, och längs stranden ifall du är där? Kanske man kan få en kalaspuff?
Jag fortsätter kolla den här bloggen för du byter väl inte namn bara för att du tar till havs? Kram Nabo

 
Jan fr Millegarne

Jan fr Millegarne

7 oktober 2009 15:24

Jag har följt din blogg från källan till havet. Grattis! Verkar nästan lika intressant som pensionärslivet på Bredasund.

http://-

 
Ingen bild

Lasse

9 oktober 2009 00:04

Grattis Johan och tack för många fina upplevelser som du levererat och alla mycket fina bilder som du skickat med. Innan dina reportage så hade jag inte en aning var floden Wisla rann fram, men nu vet jag. Och tänk vad många intressanta platser som finns i Polen, som man aldrig besökt. Kanske dags att göra en resa till Polen. Du har liksom öppnat ett fönster för oss som läst dina reportage. Kanske nåt för ev. researrangörer att börja med flod-paddlar-resor i framtiden. Runt omkring i Europa finns det ju rätt många farbara floder. Tack än en gång för din fina resa och hoppas hemresan går bra. Och ha en riktigt god julhelg längre fram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christensson - 7 oktober 2009 21:03

Har varit här i tre dagar nu och trivs väldigt bra. Som vanligt är det i den gamla delen jag håller till och trivs bäst i. I vissa städer är de äldre delarna små isolerade öar men inte här, mer som en egen stadsdel. Är inte kunnig i arkitektur men ve...

Av Christensson - 2 oktober 2009 09:44

De här tre dagarna sen jag lämnade Torun har frestat på, vädret är en sak men det är Wisla som krånglat och bråkat mest hela tiden. Mycket beror säkert på de relativt låga vattennivåerna som får vattnet att pressas ihop i de djupare delarna. Strömmen...

Av Christensson - 1 oktober 2009 20:11

Lämnade Torun i ett ruggigt höstväder, vinden var frisk och grå regnmoln drev fram på himlen. Det regnade fram till sen eftermiddagen och det enda man kunde göra var att kika ut genom gluggen på regnjackan och gneta på. När det är sånt här riktigt sk...

Av Christensson - 28 september 2009 20:25

Vaknade tidigt och det var underbart att kliva ur tältet och se flodens alldeles spegelblanka vatten. Redan en mild värme trots den rätt kalla natten. Efter fem dagar med vind och vågor var det nu så tyst att det blev en ren njutning att ta sig fram....

Av Christensson - 27 september 2009 20:57

                     Tittade ut tidigt på morgonen och hoppades lite halvhjärtat på att vinden hade avtagit, men vattnet var redan fullt av vågor som visade tänderna. Det var bara att gilla läget och det gör jag också, det är inte så att jag...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards