Direktlänk till inlägg 12 augusti 2009

premiärturen

Av Christensson - 12 augusti 2009 13:56

När jag slutade jobbet i morse var det soligt, varmt och lagom blåsigt, alltså en perfekt dag att testa kajaken och se om förväntningarna och förhoppningarna skulle hålla. Fyllde upp lastutrymmena med packsäckar som jag fyllde med all möjlig bråte, mest för att få lite vikt och känsla för hur kajaken beter sig lastad.

Innan jag spände fast kapellet och puttade ut mig från bryggan kände jag mig rätt säker på att det skulle gå bra, att stabiliteten, farten och tryggheten skulle finnas där men man vet ju inte säkert förrän man sitter där. Fick kraftig sidovind, halvmetersvågor och ännu större av en mindre begåvad kvinna i motorbåt som drog på full gas strax innan hon körde om mig...och det kändes bara hur lugnt och stabilt som helst! Och snabb var hon, får komma på ett passande namn till henne.


Paddlade längs kusten bort till Ronnebyån och tog mig hela vägen upp till flugfiskeforsen där jag stannade och fikade. Lyckades hålla balansen den här premiärturen och slapp fara ner i ån när jag gick ur, premiärturen med min gamla kajak fick ett sorgligare slut, landade med häcken förra när jag med stil skulle ta mig upp på Lödde ås leriga strandkant. Roade min bror i alla fall..


Nu är det all annan utrustnings tur att testas och smörjas så man slipper tråkiga överraskningar. Sätta upp tält, provlaga med köket, laga hålet i liggunderlaget och sakta men säkert korta ner fixarlistan.


Lite drygt två veckor kvar nu och det är en märklig blandning av känslor man känner, rastlösheten av viljan att komma igång, en lätt oro och nervositet som strax innan dommaren blåser igång fotbollsmatchen, glädje, förhoppningar och spänning. Är så nyfiken på vad jag kommer uppleva.





 
 
Ingen bild

Sofie

19 augusti 2009 16:27

Vad spännande, jag följer dig på bloggen. Lycka till!
//Sofie (triathlet i heleneholm) :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christensson - 7 oktober 2009 21:03

Har varit här i tre dagar nu och trivs väldigt bra. Som vanligt är det i den gamla delen jag håller till och trivs bäst i. I vissa städer är de äldre delarna små isolerade öar men inte här, mer som en egen stadsdel. Är inte kunnig i arkitektur men ve...

Av Christensson - 4 oktober 2009 21:33

Det är den sista dagen på floden, vilken märklig känsla. Att det efter alla dessa dagar nu bara återstår en känns på samma gång underbart och overkligt. Jag tänkte " nu är det två mil kvar" skakade på huvudet och fortsatte, " nu är det en mil kvar" o...

Av Christensson - 2 oktober 2009 09:44

De här tre dagarna sen jag lämnade Torun har frestat på, vädret är en sak men det är Wisla som krånglat och bråkat mest hela tiden. Mycket beror säkert på de relativt låga vattennivåerna som får vattnet att pressas ihop i de djupare delarna. Strömmen...

Av Christensson - 1 oktober 2009 20:11

Lämnade Torun i ett ruggigt höstväder, vinden var frisk och grå regnmoln drev fram på himlen. Det regnade fram till sen eftermiddagen och det enda man kunde göra var att kika ut genom gluggen på regnjackan och gneta på. När det är sånt här riktigt sk...

Av Christensson - 28 september 2009 20:25

Vaknade tidigt och det var underbart att kliva ur tältet och se flodens alldeles spegelblanka vatten. Redan en mild värme trots den rätt kalla natten. Efter fem dagar med vind och vågor var det nu så tyst att det blev en ren njutning att ta sig fram....

Ovido - Quiz & Flashcards