Alla inlägg den 24 september 2009

Av Christensson - 24 september 2009 18:21

Dagen jag kom fram till Plock var en av de blåsigaste, vinden var frisk redan på morgonen men fortsatte att öka under hela dagen och var mot slutet riktigt hård. Speciellt de öppna breda sträckorna var jobbiga där vinden fick tid på sig att bygga upp vågorna som var runt 60-70 cm som högst. Avståndet mellan vågorna var bara en dryg meter och med det vindfång det är att ha packning uppe på kajaken var det ett extra slit. Slutade man paddla stannade man oftast upp helt eller drev bakåt vilket ju är en ny upplevelse.

Har kännt mig ovanligt stark och fri från känningar i ryggen de senaste dagarna och det kunde ju inte kommit lägligare men de sista kilometerna var tunga, ett närmast öppet hav med stora enmetersvågor mötte mig då jag paddlade längs stadens högra sida och letade efter någonstans att gå i land. Paddlade in på Morka marina och kom undan både vind och vågor och kunde skaka loss krampen i underarmarna. Även på denna marina fanns det en "bossman", närmare bestämt Edvard som med sin fru fick mig att känna mig både välkommen och som hemma. Kajaken la vi nära två polisbåtar och själv fick jag ett rum för övernattande sjöfarare högst upp på marinans huvudbyggnad.

Så skönt att hittat hit, få släppa taget om paddlingen en stund och bara sjunka ner på en stor tjock madrass. Upptäckte att jag hade internet på rummet och i samma veva knackade det på dörren och jag fick en rykande kopp the... Det låter väl härligt?!


Idag torsdag har nog all ansträngning med rosslig hals tagit ut sin rätt, trött och tung i huvudet. Edvards son knackade på och hade med sig båtklubbens vimpel och en datorutskrift över en kommande del av Wisla, sköna människor det här. Han berättade att de närmaste fyra milen är ett väldigt svårt parti med bland annat höga vallar längs hela högra sidan så man ska hålla sig till den vänstra för att kunna ta sig iland. Sen finns det ett parti som tillhör ett av Polens farligaste när det gäller vattendrag i inlandet, vid blåst byggs vågorna upp kraftigare änn på andra ställen och som riktmärke kunde man ha vattnet här utanför staden. Var vågorna 50 cm där var de mellan 1 - 1,5 meter där. Sen finns det dessutom en sluss man måste passera på vänster sida för flodvallen är elva meter hög på den högra och som om inte det var nog finns det en sträcka av floden här som är 2500 meter bred. Sen om allt är så skrämmande och farligt när man väl är där återstår ju att se men att vara förberedd lär ju vara bra.

Ska göra mitt bästa för att få igång kroppen igen för det verkar jag ju behöva :)


Tidig kväll nu när jag skriver igen. Är bra mycket piggare nu och tröttheten är borta. Har gått mycket idag, planlöst vandrat runt i stan utan något inplanerat. Tycker om stan, lagom tempo för mig och det finns en blandning av vackra stilfulla byggnader och torg och lite ruffligare hus och områden som jag gillar. Levande.


För att förklara bilderna lite så äter jag bakad potatis med kycklingröra på the graffiti cafe som tydligen är en Svensk kedja därav flaggan. De andra är lite smått och gott, bland annat från den mycket behövda helrengöringen av kajaken.                       

Ovido - Quiz & Flashcards