Direktlänk till inlägg 9 september 2009

dagen i Krakow

Av Christensson - 9 september 2009 10:37

         Hej igen!

Om dagen i Krakow:

Det var mycket som bara måste bli gjort nu när jag väl kommit inomhus igen, kläder att tvättas, kastruller som önskade en bättre rengöring änn Wislas sand mm mm. Till slut var mitt rum en svagt fuktig men ren lumpbod och jag kunde ge mig ut på stan. Krakow kan jag bara rekommendera, hann bara skrapa lite på ytan men känslan för stan hinner man ändå få. Ibland kommer man hem till någons hus och trivs direkt utan att kunna säga varför, likadant med vissa människor och även städer, det finns en känsla man trivs i. Lite som i Lund, kombinationen av studenter, turister och "vanliga" invånarna tror jag är en del av förklaringen. Människor kommer och går och det blir inget stillastående vatten.

Var lite dålig på att ta bilder idag tyvärr, skyller lite på att det småduggade med jämna mellanrum och jag fortfarande behandlar min nya kamera som om den var gjord av porslin. En bild på min middag fick jag till, har nu glömt namnet men det var enligt servitrisen en klassisk Polsk soppa gjord på..ja.. har faktiskt ingen aning vad det var jag åt, bara att det inte var en av mina kommande favoriter. För att bli mätt borde man kanske välja säkra kort men det är mycket roligare att välja en maträtt bara på att namnet låter gott och sen hålla tummarna hårt hårt.

Utökade min samling kartor på en bokhandel och kan nu mer detaljerat följa Wisla fram till Warszawa. Kände mig nöjd med dagen så jag gick tillbaka till mitt hostel som kanske är en sinnebild av den vänliga och positiva anda här är. Min 5,18 meter långa kajak ville de att jag skulle ha inne på boendet och inte i det osäkrare trapphuset så nu ligger röda faran och blockerar dörren till både mitt rum och min grannes som tvingas ta ett jättekliv varje gång han ska in eller ut ur sitt rum, men han såg bara glad ut när jag ursäktade det hela. Krakow, go there!


 
 
Ingen bild

Lasse

13 september 2009 01:30

Soppan såg väldigt god ut. Eller så är det kameran som är så bra. Jag saknar ibland en kommentar till nån bild. Är det svårt att ordna en kort text? Ibland skulle det vara väldigt bra. Sedan är det bara så att man för tänka sig bilder. Att ha kajaken i rummet. Oj!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christensson - 7 oktober 2009 21:03

Har varit här i tre dagar nu och trivs väldigt bra. Som vanligt är det i den gamla delen jag håller till och trivs bäst i. I vissa städer är de äldre delarna små isolerade öar men inte här, mer som en egen stadsdel. Är inte kunnig i arkitektur men ve...

Av Christensson - 4 oktober 2009 21:33

Det är den sista dagen på floden, vilken märklig känsla. Att det efter alla dessa dagar nu bara återstår en känns på samma gång underbart och overkligt. Jag tänkte " nu är det två mil kvar" skakade på huvudet och fortsatte, " nu är det en mil kvar" o...

Av Christensson - 2 oktober 2009 09:44

De här tre dagarna sen jag lämnade Torun har frestat på, vädret är en sak men det är Wisla som krånglat och bråkat mest hela tiden. Mycket beror säkert på de relativt låga vattennivåerna som får vattnet att pressas ihop i de djupare delarna. Strömmen...

Av Christensson - 1 oktober 2009 20:11

Lämnade Torun i ett ruggigt höstväder, vinden var frisk och grå regnmoln drev fram på himlen. Det regnade fram till sen eftermiddagen och det enda man kunde göra var att kika ut genom gluggen på regnjackan och gneta på. När det är sånt här riktigt sk...

Av Christensson - 28 september 2009 20:25

Vaknade tidigt och det var underbart att kliva ur tältet och se flodens alldeles spegelblanka vatten. Redan en mild värme trots den rätt kalla natten. Efter fem dagar med vind och vågor var det nu så tyst att det blev en ren njutning att ta sig fram....

Ovido - Quiz & Flashcards